jueves, 19 de marzo de 2015

Crema catalana


Les postres més tradicionals a Catalunya pel dia de Sant Josep són... La crema catalana!  Així que avui us porto aquestes postres tan típiques, tot i que ara es mengen tot l'any i no només per Sant Josep, es que està deliciosa aquesta crema! Si no l'heu fet mai heu de probar de fer-la a casa, la diferència es tremenda amb les cremes i "natilles" que venen fetes i no costa gens de fer, ja veureu que si la tasteu mai més tornareu a comprar cremes ja fetes!

Tot i que la tradició diu que s'ha de menjar el dia de Sant Josep amb la vida tan atabalada que portem no és fàcil preparar una crema com cal entre setmana així que us la porto avui per que la feu el cap de setmana tranquilament a casa, ja veureu que no es gens complicat, només barrejar els ingredients, remenar la crema amb compte que no se'ns cremi i ja estarà!  


Los postres más tradicionales en Cataluña el día de San José son ... La crema catalana! Así que hoy traigo este postre tan típico, aunque ahora se come todo el año y no sólo para San José ¡es que está deliciosa esta crema! Si no la has hecho nunca tienes que probar a hacerla en casa, la diferencia es tremenda con las cremas y natillas que vienen hechas y no cuesta nada que hacer, ¡ya verás como si la pruebas nunca más volverás a comprar cremas ya hechas!

Aunque la tradición dice que se tiene que comer el día de San José con la vida tan agobiada que llevamos no es fácil preparar una crema como es debido entre semana así que te la traigo hoy para que la hagas el fin de semana tranquilamente en casa, ya verás como no es nada complicado, sólo mezclar los ingredientes, remover la crema con cuidado que no se nos queme y ¡ya estará!


INGREDIENTS
1/2 litre de llet
3 rovells d'ou
100g de sucre
20g de midó o de farina de blat de moro
la pela d'una llimona
1 canó de canyella en rama


INGREDIENTES
1/2 litro de leche
3 yemas de huevo
100g de azúcar
20g de almidón o de harina de maíz
la cáscara de un limón
1 rama de canela en rama


RECEPTA

Treiem la pela de la llimona procurant que no tingui gens de part blanca, només la part groga, ja que la part blanca amargaria.




RECETA

Pelamos la piel del limón procurando no tomar nada de la parte blanca, solo la parte amarilla ya que la parte blanca amargaría.




Posem a escalfar 2/3 de la llet amb les peles de llimona i el canó de canyella. Quan arrenqui el bull apaguem el foc i deixem que la llet infusioni durant uns minuts.


Ponemos a calentar 2/3 de la leche de limón y la ramita de canela. Cuando arranque a hervir la ebullición apagamos el fuego y dejamos que la leche infusione durante unos minutos. 




Mentrestant batem els rovells d'ou.


Mientras tanto batimos las yemas de huevo.




Afegim als rovells batuts la llet que ens quedava, a temperatura ambient, y lo batimos bien.



Añadimos a las yemas batidas la leche que nos quedaba, a temperatura ambiente, y lo batimos bien.




Afegim també el sucre i ho integrem bé a la barreja.


Añadimos también el azucar i lo integramos bien a la mezcla.




Afegim el midó o farina de blat de moro i batem fins que quedi la barreja ben fina.


Añadimos el almidón o harina de maíz y batimos hasta que quede una mezcla bien fina. 




Ara colant-la per un colador de malla fina aboquem aquesta barreja a la llet infusionada a la que haurem tret la pell de llimona i la canyella.


Ahora colándola por un colador de malla fina incorporaremos esta mezcla a la leche infusionada a la que habremos quitado la piel de limón y la canela.




Posem la nostra barreja al foc i la coem a foc lent sense parar de remenar per tal que no se'ns enganxi al fons ni ens faci grumolls, no ha d'arrencar a bullir fort en cap moment.  Ja veureu com al cap de pocs minuts comença a espessir. La crema ha de quedar una mica espessa però tingueu en compte que en refredar-se encara espessa més.


Llevamos nuestra mezcla al fuego y la cocemos a fuego lento sin dejar de remover para que no se nos enganche al fondo ni nos haga grumos, no tiene que arrancar a hervir fuerte en ningún momento.  Ya veréis como al cabo de pocos minutos comienza a espesar. La crema ha de quedar un poco espesa pero tened en cuenta que al enfriarse todavía se espesará más.




Un cop tinguem la crema al nostre gust la posem a quatre recipients adequats i la tapem amb paper film, ha d'estar en contacte amb la crema, d'aquesta manera aconseguirem que no se'ns formi una pel.licula seca i dura per sobre.  Un cop la crema freda la guardarem a la nevera fins el moment de fer-la servir.


Una vez tengamos la crema a nuestro gusto la pondremos en cuatro recipientes adecuados y la taparemos con papel film, tiene que estar en contacto con la crema, de esta manera conseguiremos que no se nos forme una película seca y dura por encima.  Una vez la crema fría la guardaremos en la nevera hasta el momento de usarla.




Cinc minuts abans de servir-la podem empolvorar per sobre una cullerada de sucre i cremar-lo amb una paleta exprès o un bufador, jo faig servir un bufador.  Es important no cremar-la abans ja que el caramel perdría el cruixent i a més la crema també ens quedaría més humida.  També es pot menajr sense cremar, es boníssima de les dues maneres!



Cinco minutos antes de servirla podemos espolvorear por encima una cucharada de azúcar y quemarla con una paleta de las que hay para este menester o un soplete doméstico como hago yo.  Es importante no quemarla antes ya que el caramelo perdería el crujiente y además la crema nos quedaría como húmeda.  Tambien se puede comer sin quemar ¡está buenísima de las dos maneras!




I ja tenim la nostra crema catalana a punt, les postres més tradicionals de Sant Josep a Catalunya. Així que si entre setmana heu pogut fer-la, la podeu fer aquest proper cap de setmana amb més tranquilitat.


Y ya tenemos nuestra crema catalana lista, és el postre más tradicional par San José en Cataluña. Así que si entre semana no habéis podido hacerla la podéis hacer este próximo fin de semana con más tranquilidad.